زهرا ابراهیمی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مدیریت دانش و ابعاد آن (دانشآفرینی، جذب دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش، سازماندهی دانش و بهکارگیری دانش) در پژوهشگاه فضایی ایران براساس مدل لاوسون است.روش کار پژوهش: پژوهش حاضر ، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را، 450 نفر از کارکنان پژوهشگاه فضایی ایران ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مدیریت دانش و ابعاد آن (دانشآفرینی، جذب دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش، سازماندهی دانش و بهکارگیری دانش) در پژوهشگاه فضایی ایران براساس مدل لاوسون است.روش کار پژوهش: پژوهش حاضر ، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را، 450 نفر از کارکنان پژوهشگاه فضایی ایران در سال 1400 تشکیل دادند که تعداد 207 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (2003) با ضریب آلفای 94/0 بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تی تکمتغیره، فریدمن، تحلیل واریانس، کلموگروف-اسمیرنف با کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس 23 استفاده شد.یافتهها: میزان کاربست مدیریت دانش (میانگین 15/3) و نیز مؤلفههای جذب دانش (میانگین 13/3)، ذخیره دانش (میانگین 73/3)، انتشار دانش (میانگین 34/3) بیشتر از سطح متوسط است و میزان دانشآفرینی (میانگین 99/2) و سازماندهی دانش (میانگین 89/2) در سطح متوسط و میزان بهکارگیری دانش (میانگین 83/2) کمتر از سطح متوسط است.بحث و نتیجهگیری: میزان کاربست بیشتر ابعاد مدیریت دانش در پژوهشگاه فضایی ایران در سطح بالاتر از متوسط و در حد مناسبی قرار دارد؛ امارتبه بهکارگیری دانش که کمتر از سطح متوسط بود. پیشنهاد میشود مدیران پژوهشگاه با تمرکز بیشتر بر بهکارگیری دانش و ایجاد الگوهای کاری جدید، فاصله بین دانستن با عمل را کم کرده و نیز توجه به سایر مؤلفهها، سطح مدیریت دانش را ارتقا دهند.